Hírek

Már tesztelik a magyar fejlesztésű robotot

Saját fejlesztésű takarítórobot tesztelését kezdte meg az Airport Security Zrt. a Budapest Airport területén a takarítási feladatok magasabb színvonalú és automatizált ellátását megcélozva. A héten útjára indította a legmodernebb technológiával felszerelt Integrated Cleaning Assistant takarítórobotját, más néven az ICA-t.

Szij Csaba a B+N Referencia Zrt. vezérigazgató-helyettese kiemelte: “Már 2018 őszén, az Airport Security Zrt. teljes tulajdonrészének megvásárlása után megkezdtük a nemzetközi repülőtéren a szolgáltatásaink fejlesztését. Így optimalizáltuk a takarítói létszámot, felülvizsgáltuk a folyamatokat és új minőségbiztosítási rendszert vezetünk be a közeljövőben. Küldetésünknek tekintjük, hogy a nemzetközi repterünk, mint az ország légi kapuja kiemelten jó benyomást keltsen, s ebben nagy szerepet játszik a tisztaság is. Kutatás-fejlesztési részlegünk már 2 éve dolgozik a saját fejlesztésű Integrated Cleaning Assistant takarítóroboton, melynek prototípusát a reptéren próbáljuk most ki.”

A takarítás (mint klasszikusan minden egyéb, kiemelten emberi erőforrás igényes szektor) robotizálása világszinten az automatizálás és az Ipar 4.0 homlokterében van, a B+N a világ élvonalába kapcsolódott be ezzel a most készülő fejlesztéssel. Az ICA különlegessége egyrészt, hogy teljesen önerőből megvalósult magyar fejlesztés, másrészt nem klasszikusan robotikával foglalkozó cég fejlesztette, hanem olyan vállalat, amely napi szinten 5 millió négyzetméter felületet takarít és üzemeltet, így komoly rálátása van, hogy milyen elvárások fogalmazódnak meg a takarítással és egy takarítórobottal szemben.

b+n-robot5-20190221

Az ICA két év alatt a tervezőasztalról bevezetésre kerül, a mostani, második prototípust követő sorozatban gyártott robotok 2019 első negyedévében állhatnak munkába. A B+N Referencia Zrt. K+F vezetője, Zalka Péter hozzátette: “A fejlesztés során nem a munkaerő teljes kiváltása volt a célunk, hanem az emberi munka támogatása, hatékonyságának növelése és automatizálása. A takarítórobot kifejezetten nagy területek, mint például a reptéri terminálok, kórházi folyosók hatékony kiszolgálására a legalkalmasabb. Ezek azok a területek, amelyek takarítása a legmonotonabb feladat a takarító személyzet számára, így ennek automatizálásával a munkatársaink a minőségibb munkára koncentrálhatnak.”

ICA prototípus jelenleg egy műszak alatt 1500 négyzetméter területet tud kiszolgálni, önállóan tervezi a bejárási útvonalát a beprogramozott takarítási helyszíntérkép alapján. Az akadályokat automatikusan kikerülő ICA megjegyzi a kimaradt területeket és azokra később visszatér. A folyamatban levő fejlesztések eredményeként az elvégzett munkáról, a takarított és kihagyott területekről adatbázis készül, így a minőségellenőrzés is automatizálható.

Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója elmondta: “Az első tapasztalatok alapján az utasok nagy érdeklődéssel és csodálkozva fogadták a “robottakarítót”, hiszen más repülőtereken még ilyennel nem találkozhattak.”

b+n-robot1-20190221

Forrás: portfolio.hu