Hírek

Fontos a környezettudatosság, az energiatakarékosság, a karbonlábnyom csökkentése

2022 első negyedévében hivatalosan is elérte a 4 millió négyzetmétert a budapesti modern irodapiac. Ez alkalomból kérdezte a facility management szakembereket a portfolio.hu és közölt cikket „Ez már a bőrünkre megy! – Beláthatatlan még a következő 10 év az ingatlanpiacon” címmel.

Közel egy éve várta a pillanatot a Portfolio, hogy mikor és kinek a projektjével jelentheti majd be, hogy „Megvan! Átléptük a 4 milliót”.

Természetesen hasonló lelkesedéssel várták ezt a dátumot a tanácsadók, akik a hosszú évek során számos üzletkötés lebonyolításával, bérleti és vételi tranzakcióval garantálták, hogy a hazai irodapiac folyamatos mozgásban legyen.

A Facility Management szakma élményei

Ki ismerhetné jobban a hazai irodaállományt, mint azok a szakértők, akik az irodaházak felépülésétől kezdve minden nap, az épület minden szegletében ott vannak és hozzájárulnak ahhoz, hogy az irodaépületek működő, használható, élhető munkahellyé alakuljanak át.

„FM szakmai területen Magyarországon az elmúlt évtized egyik legjelentősebb eseménye a LEO (Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetsége) megalakulása és működése – mondta a portfolio.hu-nak Vágó László a NEO Property Services Zrt. vezérigazgatója, majd hozzátette: a LEO-t 2013-ban 13, az FM-piacon jelentős részesedéssel és tapasztalattal rendelkező vállalat alapította, ma 19 rendes és 21 pártolótagja van. A LEO-nak meghatározó a szerepe az FM szakma ismertségének és elismertségének növelésében. Ma már a „civilek” között is egyre többen tudják, hogy a szervizautók oldalán olvasható „FM” felirat Facility Management-et, azaz létesítménygazdálkodást, ingatlan üzemeltetést jelent. Büszkék vagyunk arra, hogy az alapító 13 vállalat egyike lehetünk, és azóta is aktívan részt veszünk a LEO tevékenységében.”

Szij Csaba, a B+N Referencia Zrt. vezérigazgató-helyettese

„Az elmúlt évek egyik meghatározó trendje a létesítménygazdálkodásban az innováció, a technológiai újítások megjelenése volt. Ma már a kutatás-fejlesztés elengedhetetlen része a mindennapi működésnek. Egyre távolabb vagyunk attól az állapottól, amikor „csupán” takarítottunk, tisztán tartottuk az irodákat. Mi – mint piacvezetők – élen járunk az iparág megújításában. A 20 fős K+F részlegünk egyik technológia újítása a ROBIN névre keresztelt automata takarító robotunk, amely az irodaépületekben a nagy területeket, folyosókat, aulákat tartja tisztán. A berendezés előre beprogramozott takarítási térkép alapján kiszámítja a terület bejárási útvonalát. Nem helyettesíti teljesen a humán munkaerőt, de kollégánk ROBINT kiegészítve koncentrálhat a nem gépesíthető feladatokra. A fejlesztés fontos hozadéka, hogy alkalmazásával a takarítás monitorozható. Vagyis mindig pontosan tudjuk, hogy egy adott területen mikor, mit és hogyan takarított fel a robotunk. Szintén a közelmúlt „találmánya” az iparágban az adatok gyűjtése és feldolgozása. Ez magasabb szintre emeli a klasszikus szolgáltatásportfóliónkat. Komoly versenyelőny számunkra, hogy az adatok összegyűjtéséből és elemzéséből folyamatosan meg tudjuk állapítani a trendeket. Mi várható egy adott berendezés élettartamával, meghibásodásával kapcsolatban? Mire kell figyelni a sokféle, különböző beépített technika kapcsán?

Az említett 10 éves távlatban az irodapiacon elindult egy komoly digitalizáció is. Az „e-takarítás”egy – a szolgáltatást magasabb szintre emelő – okostelefonos applikáció, amely a szolgáltatáshoz kapcsolódó minőségbiztosítást támogatja. Használatával nyomon követhető a takarítás minősége. Alapelve a következő: kollégánk minden helyiségben leolvassa, hogy ott az adott napon milyen munkát kell elvégezni. Van, ahol teljes körű takarítás, máshol csupán a szemét összegyűjtése a feladat. A megrendelő pedig ellenőrizni tudja, hogy megtörtént-e a kért szolgáltatás. Az ellenőrző és támogató rendszer már működik néhány irodaházban, és a közeljövőben elindítjuk a velünk szerződésben álló többi partnernél is” – mondta a portfolio.hu-nak Szij Csaba, a B+N Referencia Zrt. vezérigazgató-helyettese.

Új trend az irodai környezetben: élmény

A B+N Referencia Zrt. szakembere a portfoliónak elmondta, hogy „új trend az irodai környezetben, hogy a létesítményüzemeltetők elindultak „élmény irányba”. Számos plusz szolgáltatás jelent meg a bérlők számára a jóga oktatástól a masszázsig, a ruhajavítástól a kávézó kialakításáig. Ezt az irányt erősíti és egészíti ki, hogy a munkavállalók között megjelentek az Y generáció képviselői is. Az ő szemléletük sok szempontból más, mint az idősebb korosztályoké. Számukra – az említett kényelmi szolgáltatásokon felül – fontos a környezettudatosság, az energiatakarékosság, a karbonlábnyom csökkentése. Ez szintén újfajta kihívást jelent számunkra” – nyilatkozta Szij Csaba.

Forrás; a teljes cikk itt olvasható: portfolio.hu